Meedoen als vrijwilliger

uitdeelkaartjes-1Als vrijwilliger bij de Telefonische Hulpdienst Utrecht doe je een investering in je medemens en in jezelf. Je biedt een luisterend oor aan mensen die dat nodig hebben en je ontwikkelt jezelf door trainingen, thema-avonden en persoonlijke begeleiding. Je spreekt mensen uit alle lagen van de bevolking met uiteenlopende problemen: eenzaamheid, verlies, relatieproblemen, ziekte, psychische problemen. Je luistert en denkt mee, maar vooral: je bent er even voor die ander, voor een contact van mens tot mens.

Vrijwilliger zijn

Als vrijwilliger doe je drie tot vier telefoon- en/of chatdiensten per maand, waaronder een nachtdienst. Je kunt je online inroosteren op de diensttijden die jou het best passen. Naast je diensten kom je eens per zes weken naar een groepsbijeenkomst voor bespreking van het telefoon- of chatwerk en deskundigheidsbevordering. Er worden per jaar twee thema-avonden georganiseerd. Ook heb je jaarlijks een begeleidingsgesprek met je trainer.

Als vrijwilliger kun je rekenen op:

  • De meest uiteenlopende telefoongesprekken en chatcontacten
  • Een warme en open organisatie, waar mensen welkom zijn
  • Goede training en begeleiding en een gecertificeerde Basistraining
  • Persoonlijke begeleiding en een mentor
  • Permanente beschikbaarheid van professionele ondersteuning (ook ’s nachts)
  • Reiskostenvergoeding
  • Verzekering
Vrijwilliger worden

Een eerste kennismaking kan zijn op een kennismakingsavond; de data zijn te vinden onder Nieuws. Twee ervaren vrijwilligers geven daar informatie en er is ook alle ruimte voor vragen.

Als je vrijwilliger wilt worden, volgt na de kennismaking een selectiegesprek. In dit gesprek kijken we of de verwachtingen over en weer kloppen. De ideale vrijwilliger bestaat niet, maar een aantal eigenschappen zijn belangrijk in dit werk, omdat je ook met intensieve situaties en zware problematiek te maken kunt krijgen. We zoeken in vrijwilligers: evenwichtigheid, incasseringsvermogen, flexibiliteit, inlevingsvermogen en capaciteit om te troosten en te bemoedigen.

Als het selectiegesprek naar wederzijdse tevredenheid is verlopen, volgt de Basistraining. Een training die twaalf dagdelen beslaat en waarin allerlei aspecten van het werk aan de orde komen. In deze periode doe je ook een aantal diensten samen met een mentor. De Basistraining wordt, als deze met goed gevolg is doorlopen, afgesloten met een certificaat.

Je kunt hier het aanmeldingsformulier invullen.

Telefonische Hulpdienst Utrecht
Postbus 8281
3503 RG UTRECHT

030-2943738

bureau@thd-utrecht.nl